رای جواب دادن به این سوال که کاتلین چیست باید بگیم که هر زبان برنامه نویسی بلوک های ساخت یک نرم افزار هستند یعنی برای ساخت هر نرم افزار یا برنامه ای باید از زبان برنامه نویسی استفاده کنید. یکی از این زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب و پرکاربرد (Kotlin Programming Language) است.

کاتلین (Kotlin) یک زبان برنامه نویسی متن باز است که توسط JetBrains طراحی شده است. شی گرا است و از ویژگی های برنامه نویسی کاربردی پشتیبانی می کند.

زبان کاتلین یک زبان ایستا است که توسط برنامه نویسان مستقر در روسیه توسعه داده شده است. کاتلین این قابلیت را دارد تا بر روی ماشین مجازی جاوا اجرا شود. کاتلین چند پلتفرمی (کراس پلتفرم) است یعنی این زبان برنامه نویسی در سمت سرور، اندروید و هرجا که جاوا اجرا شود کاربرد دارد.

از زمانی که گوگل زبان برنامه‌‌نویسی کاتلین را به رسمیت شناخته است، کاتلین به یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای توسعه اندروید تبدیل شده است. طبق نظرسنجی توسعه دهندگان Stack Overflow در سال ۲۰۲۰، کاتلین چهارمین زبان برنامه نویسی محبوب ترین محسوب می شود. به این دلیل است که گوگل تصمیم گرفت که کاتلین زبان ترجیحی خود برای برنامه نویسی اندروید باشد.

مزایای استفاده از زبان کاتلین چیست؟ 

  • کدهای نوشته شده با کاتلین بصورت خلاصه و تر و تمیز و جمع و جور هستند.
  • زمان کمتری در کدنویسی می گیرد و می توانید کدخط های بیشتری درست کنید.
  • تیم جت برینز به طور مداوم در حال بهبود زبان کاتلین است چون این شرکت به این پروژه متعهد است و بخاطر همین تیم بزرگی روی آن کار می کند تا همیشه آن را بهبود دهند و همچنین دارای یک مدل تجاری پایداری است.
  • کاتلین برای توسعه چند پلت فرم مناسب است.
  • علاوه بر توسعه اندروید می توانید برای وب و بک اند و سایر حوزه ها هم از کاتلین استفاده کنید.
    بنیانگذاران کاتلین پشتیبانی Gradle را اضافه کردند تا بتوانید پرونده های Gradle را در کاتلین بنویسید. آنها به طور فعال در حال توسعه Kotlin / Native هستند که به شما امکان ساخت برنامه های iOS را می دهد. به این ترتیب ، حتی می توانید برنامه های بومی را به این زبان نیز بنویسید.
  • ایمنی خوبی توسط کاتلین فراهم می شود. 
  • کتاب آموزش کاتلین زیادی برای یادگیری وجود دارد.